ספרות
רכזת – שולי דהאן
"ספרות טובה מציבה מול החברה תמונת ראי של עצמה, בלי לשפוט ובלי לחנך. מראה לעולם אינה מתקנת את פגמיו של העומד מולה. היא אפילו אינה מוכיחה אותו בקול על אודות אותם פגמים. היא רק מעמידה מולו את בבואתו, ונותנת לו את האופציה לבחון את עצמו במבט רפלקטיבי. סיפור טוב משקף לאדם את עצמו – את חייו האישיים ואת יחסיו החברתיים, את רצונותיו הכמוסים ואת שקריו הלבנים". (רותי קפלר, סופרת)
מהי ספרות?
מקצוע הספרות מאפשר לתלמידים התבוננות אל תרבויות שונות ומפגש עם סגנונות כתיבה שונים ומגוונים. עוד מאפשר מקצוע זה פיתוח הדמיון של התלמיד וטיפוח החשיבה, על ידי הפעלת דמיונו בניסיון לנבור בנבכי נפשו של הכותב ולתור אחר המסר, אותו רצה המחבר להעביר. בנוסף יצירות הספרות מהוות מקור להזדהות עם עולמו האישי של התלמיד ומתארות תופעות חברתיות המתמודדות עם שאלות מוסריות וערכיות.
תוכנית הלימודים במקצוע הספרות בנויה באופן ספירלי (מכיתה ז' עד כיתה י"ב), ומשלבת בתוכה ביסוס מיומנויות ומושגים מרכזיים בספרות , מפגש עם ז'אנרים ספרותיים שונים והעמקת ההכרות עם יוצרים ויצירתם.
מטרות הוראת הספרות :
- להפגיש את התלמידים עם יוצרים ויצירות ספרותיות מסוגים שונים ומתקופות שונות.
- לאפשר לתלמידים להציץ אל תוך עולמות שונים ולהפגיש אותם עם תרבויות שונות.
- ללמד את התלמידים כיצד להתמודד עם טקסט חדש, לזהות סוגה ספרותית ומאפיינה ולסייע להם להגיע לניתוח מעמיק של הטקס בו פגשו.
- העמקת השליטה של התלמיד בשפה העברית ושיפור הכושר הלשוני בכתב ובעל פה.
- פיתוח הדמיון והעמקת החשיבה, תוך פיתוח מיומנויות הלמידה והיצירתיות של התלמיד.
- ראייה והסתכלות ביקורתית על טקסט וחומר ספרותי, תוך ניתוח היבטים שונים של החומר והמסר המועבר.
- עידוד הקריאה ואהבת הספרות
תוכנית הלימודים לכיתה ז'– נושאים מרכזיים:
- יצירות בנושא "אני, חברה וחברות"
- "מספרות עממית אל ספרות אומנותית" : שירה, בלדות, סיפורת, אגדות וסיפורי עם אומנותיים.
- "זהות אישית ופיתוח כישורי מנהיגות עצמית- מעגלי זהות, קונפליקטים חברתיים, ערכיים…
- הזהות האישית של היחיד בתוך המשפחה והקהילה.
- הזהות של הפרט במעמדות השונים בתקופות השונות.
- תעודת הזהות של הדמויות השונות בטקסט.
- תעודת זהות של טקסט.
- טקסטים ויצירות בהתאמה למורשת ולמועדי ישראל ומעגל השנה היהודי והישראלי.
- הכרות עם יוצר –ש"י עגנון.
- עידוד ואהבת הקריאה- קריאה מונחית.
תוכנית לימודים לכיתה ח'– נושאים מרכזיים:
- יצירות בנושא פיתוח מנהיגות אישית וחברתית: לחיות יחד בישראל , אדם לאדם , אנחנו והורינו.
- יצירות בנושא התייחסות לייחודי, למיוחד ולשונה: שונות בין אנשים, התייחסות החברה לשונות בקהילה. מערכות יחסים בהתייחסות לשונות.
- שיריי מחאה, זהות מזרחית.
- יצירות בנושא מעגלי זהות- מרקמי זהות, אני לעצמי, אני במשפחה, אני בין תרבויות, אני והקבוצה.
- בעקבות מיתולוגיה יוונית .
- דרמה מחזה וקומדיה- המחזה הקמצן, המערכון הדוב…
- מפגש עם יוצרת- רחל, דליה רביקוביץ.
- העמקת הידע במושגים ובמיומנויות ספרותיות והעמקת יכולת הניתוח והפרשנות.
- הכרות עם משורר- חיים נחמן ביאליק.
- הכרת ז'אנרים ספרותיים שונים : מערכון, שירה, סיפור קצר.
- טקסטים לפי מורשת מועדי ישראל ומעגל השנה היהודי והישראלי.
- עידוד ואהבת הקריאה- קריאה מונחית.
דרכי הוראה:
השיעור יפגיש את התלמידים עם יצירות ספרותיות מתוך ספר הלימוד ומקורות ספרותיים נוספים. ההוראה תשלב יצירות ספרותיות עם בין תחומית (תנך, היסטוריה, אומנות..). הוראה בכיתה תשלב הוראה פרונטאלית, למידה עצמית ולמידה קבוצתית. במסגרת הערכה חלופית יציגו עבודות מיני חקר בספרות. כמו כן, התלמידים ידרשו לקרוא ספר קריאה במהלך השיעורים, עליו יגישו עבודה יצירתית.
דרכי הערכה:
נוכחות ועבודה בשיעורים השתתפות בדיונים הכיתתיים, הכנת שיעורי בית , בחנים, מבחנים, עבודת מיני חקר, עבודת הגשה – יומן קריאה.
ספר לימוד:
הלימודים במקצוע הספרות מתבססים על הספר "שורשים וכנפיים" לכיתות ז', ח' ו-ט'.
שעות הוראה מקצוע ספרות:
כיתה ז' ח' : 3 שעות שבועיות .